Unga vill att skolans undervisning ska moderniseras

Fotograf_Johannes_Dahlskog_Omi_Omiti

En värmekamera gör det möjligt för människor att se värmestrålning.

Debatt om framtidens Science Centers, föreläsning om ungas engagemang, presentation av Science Center Malmös nya äventyrsspel för unga och innovativ värmekamerashow. Temat för andra dagen på Kunskapskalaset var framtidens lärande.

– En undersökning som Tekniska museet gjort visar att de viktigaste frågorna för unga idag är miljö, jämställdhet och att förnya skolans undervisning. Här har Science Centers en viktig roll att spela, sa Ann Follin från Tekniska museet i Stockholm i en paneldebatt om framtidens science centers.

I debatten framkom att sjunkande intresse bland unga för naturvetenskap och teknik är ett problem i hela västvärlden men speciellt i de nordiska länderna. Ann Follin ansåg att en orsak är att skolan inte moderniserats i takt med den dramatiska teknikutvecklingen och eleverna därför inte ser undervisningen i dessa ämnen som relevanta. Något som forskaren Eva Davidsson från Malmö högskola höll med om.

– Det finns ett stort intresse bland unga för samhällsfrågor och modern naturvetenskap men skolans undervisning har inte hängt med, sa Eva.

Fotograf_Johannes_Dahlskog_panel

Lisa Vogt, Naturskyddsföreningen, Ann Follin, Tekniska Museet, Erik Roupe, Malmö Museer och Karina Goyle från Experimentarium i Köpenhamn.

Lisa Vogt från Naturskyddsföreningen menade att det även finns en avsaknad av visioner i västvärlden om naturvetenskapens och teknikens roll i samhället.

– I fattigare länder finns en tydlig vision om ett bättre liv. Där är intresset för naturvetenskap och teknik bland unga stort för de ser vilken skillnad detta kan göra. Men i västvärlden har vi inte en klar vision om vad tekniken ska användas till. Vi behöver tydligare mål om omställning till det hållbara samhället, sa Lisa Vogt.

För att engagera unga i frågor som rör naturvetenskap och teknik berättade Erik Roupe att Science Center Malmö just nu håller på att utveckla ett hållbarhetsprogram för gymnasieungdomar i Malmö där de på nya innovativa sätt ska få fördjupa sig inom ämnen som energi, klimat, biologisk mångfald och social hållbarhet.

Efter debatten föreläste Torvald Jacobsson,VD för Young Masters Programme på Lunds universitet och Kim Jakobsson, VD för Ungdomar.se om hur man kan engagera unga för en hållbar framtid. Young Masters Programme är en gratis onlineutbildning där gymnasielever från hela världen får verktyg för att verka för en hållbar utveckling genom att genomföra uppdrag utbyta erfarenheter inom ämnen med elever från andra länder. Utbildningen har blivit uppmärksammad av FN som nu vill utveckla den i större skala tillsammans med Lunds universitet.

– Det som är unikt med denna onlineutbildning är att den inte är fokuserad på att eleverna bara ska sitta framför datorn. Vår uppgift är att erbjuda eleverna möjligheten att ta sig ut ur klassrummet och skapa ett forum på nätet där man får ett uppdrag och sedan kommer tillbaka med ett svar och utbyter erfarenheterna med elever från andra länder, sa Torvald.

Fotograf_Johannes_Dahlskog_föreläsningar

Moderator Clara Norell, Verksamhetschef, ISU, med  Torvald Jacobsson, VD, Young Masters Programme och Kim Jakobsson, VD, Ungdomar.se

Kim Jakobsson berättade om turnén We Change som även den fokuserar på att ge elever möjlighet att komma ut ur klassrummet och interagera mer med samhället.

– Unga idag behöver utveckla mer egenskaper och kompetenser såsom kritiskt tänkande men lärare är ofta fastlåsta i läroplaner och en traditionell struktur. En undersökning som vi gjort visar att 90 procent av alla lärare vill integrera hållbar utveckling i undervisning men att hälften av lärarna inte vet hur de ska göra detta, sa Kim.

Mellan föreläsningarna för dagen så höll innovatören och visualiseringskreatören Matlinah Omiti en interaktiv värmekamerashow. Publiken fick se hur en värmekamera känner av energi och omvandlar den till färg.

– Vi människor kan inte se energi men det kan vissa insekter så det är deras värld vi besöker idag sade Matlinah Omiti.

Under dagen presenterades även Science Center Malmös nya digitala spel Alma och Stjärnstoffet som kombinerar pedagogik, hållbarhetstänkande och dataspel och som ska vara klart till hösten för Ipads.

//Nina Eneroth, kommunikatör, miljöförvaltningen. Foto: © Johannes Dahlskog

Annonser

One thought on “Unga vill att skolans undervisning ska moderniseras

  1. Ping: Science Center Malmö invigdes med fullspäckad sommarfestival | Öresundsklassrummet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s